In de winter van 2012/2013 was ik weer druk aan het surfen over internet en zoekende naar een volgende sleurhut.
Ik vond er eentje in Doetinchem bij een dealer. Een ingeruilde of verhuurde caravan.
Het betrof een Fendt Saphir 450 SQB uit 2011. Helemaal nieuw van binnen en van buiten. Smetteloze caravan. Heb hem voor een acceptabele prijs kunnen kopen zonder garantie.
Enorme slim-tower koelkast
Wat mij het meeste aansprak van de caravan was het nieuwe model en de grote koelkast. Met het nieuwe model werd afscheid genomen van de oude lijn die tot en met 2008 werd doorgevoerd. Erg verfrissend en mooi.
De grote tower koelkast was een noviteit. Voor een caravan ongekend veel ruimte om je spullen (lees: biertjes) koel te houden.
Eerste rit Saphir 450 SQB door de sneeuw
Ik heb de caravan op een zaterdag in januari gehaald in Doetinchem. Het was winter maar het was een prachtig heldere windstille vorstdag. Prachtige dag om de caravan te halen. Waar ik even geen rekening mee had gehouden was dat het in het oosten flink gesneeuwd had.
Zo’n beetje vanaf achter Veenendaal lag een pak sneeuw van heb ik jou daar. De hoofdwegen waren wel vrij maar eenmaal in Doetinchem reed ik echt wel op een sneeuwweg.
Na de aankoop weer met de caravan terug door de sneeuw. Nou kan ik zeggen dat de helemaal schone caravan er bij thuiskomst uitzag als een schaftkeet. Van onder tot boven onder de modder. Natuurlijk gelijk schoongemaakt; lekker werkje terwijl het vriest.
Indeling caravan niet ideaal
Deze caravan bleek uiteindelijk toch de vijfde en laatste (tot nu toe) waar we niet mee weg zijn geweest. Probleem was dat het weer een treinzit was en dat de doorgang naar het dwarsbed erg krap was door de hoge slim-tower koelkast.
Het is voor de ontwerpers van zo’n caravan ook compromissen sluiten. Je wil zoveel mogelijk luxe in de wagens proppen maar dat gaat weer ten koste van andere gemakken. Deze caravan hebben we wel een paar maanden gehad. Daarna is hij op bijzondere wijze bij nieuwe eigenaren terecht gekomen. Daarover meer in het verhaal over de volgende caravan: een Fendt Tendenza 465 SFB uit 2011.
[slideshow_deploy id=’356′]