Deze Knaus Sudwind 500 EU caravan uit 2004 heb ik samen met een vriend gekocht in Leeuwarden bij een particulier. Mijn “expertise” werd ingeroepen voor de aankoop.
Met deze caravan wilden onze vrienden een keer met ons mee op vakantie. Het betrof een caravan die keurig was onderhouden door de eigenaar. Regelmatig werd de caravan gekeurd en hij was dan ook voorzien van een keuringssticker van 2014. Reden van verkoop was het overlijden van de echtgenote. Het viel de eigenaar niet mee om afscheid te moeten nemen van deze caravan. Veel emotionele binding.
Indeling met twee losse bedden
De caravan had qua indeling twee enkele bedden. Dat is iets minder “gezellig” maar wel erg handig met in- en uitstappen. Je kunt ook veel makkelijker bij de bovenkastjes doordat je tussen de bedden door kan lopen.
Voorzien van PowerMover
De caravan was voorzien van een mover van het merk PowerMover. Was een handmatig exemplaar die je met 1 beweging op de banden kon zetten met een velgensleutel. Een stuk handiger dan bijvoorbeeld de in de rubriek “movers” genoemde Reich Move Control. Deze wordt ook nog later besproken in de rubriek “movers”.
Combinatie Knaus Sudwind 500 EU met Ford Mondeo 2.0 TDCI
De caravan is mee geweest naar de vakantie in 2015 die ik ook omschrijf bij de Knaus Sudwind 500 FU uit 2011. De auto die er voor stond was een Ford Mondeo 2.0 TDCI met 115 pk en 280 NM (Maximaal trekgewicht 1800 kg).
Op zich kon de Mondeo de caravan prima trekken maar had geen grote reserve. Op de heenweg bij Passau kwamen we in een file waarbij de weg omhoog liep. Toen heeft de Mondeo bijna de geest gegeven wegens oververhitting. Het is net goed gegaan door de verwarming aan te zetten en de airco uit te schakelen. Verder tijdens deze vakantie geen problemen.
Total loss door ongeval
Onze vrienden zijn in 2016 zelf met de auto en caravan op vakantie gegaan. Eerst naar België voor een aantal dagen en vervolgens wilden ze naar Duitsland. Op de snelweg in België is er gepoogd een vrachtwagen in te halen. Tijdens deze manoeuvre is de caravan gaan slingeren. Het geheel was niet meer te houden en ze belandden in de vangrail. Gelukkig geen persoonlijk letsel maar de schade was wel dermate dat zowel auto als caravan total loss waren. De oorzaak van het ongeluk is niet geheel duidelijk geworden.
Caravans en verzekeringen – geen volledige dekking bij leeftijd 10+
Na het ongeluk kwam de afwikkeling van de schade. Voor de auto is een dagwaarde uitgekeerd wat ook was te verwachten volgens de polisvoorwaarden. Bij de Knaus Sudwind 500 caravan bleek het geheel anders te zitten. Toen de caravanverzekering bij aankoop in 2015 werd afgesloten is er nooit bij gezegd dat een caravan ouder dan 10 jaar geen volledige dekking kent.
De rubriek “overig van buitenkomend onheil” (lees: ongeluk) bleek niet verzekerd (Rabobank/Interpolis). Ik rij zoals bekend al vele jaren caravan en heb ze ook altijd verzekerd zonder dit te weten. Nu waren die van mij meestal jonger dan 10 jaar of helemaal niet verzekerd.
Uitzondering bij verjaring met zelfde eigenaar
Het bijzondere is dat als je de caravan verzekerd die jonger is dan 10 jaar onder de volledige dekking valt en als hij dan ouder dan 10 jaar wordt met dezelfde eigenaar dat de verzekering dan wel blijft gelden.
Sowieso heel raar dat je een caravan niet meer volledig kan verzekeren die ouder is dan 10 jaar. Als je ziet wat er nog betaald wordt voor deze wagens dan loop je een enorm risico als eigenaar. Voor caravans met bouwjaren van 2003 tot en met 2006 worden prijzen gehanteerd van grofweg € 5.000,- tot € 10.000,-.
Caravans altijd WA verzekerd
Wellicht ten overvloede: de caravan is altijd WA verzekerd als deze aan de auto is gekoppeld. Dus schade aan derden wordt dan wel vergoed. Dit was hier niet aan de orde met dit eenzijdig ongeluk.
[slideshow_deploy id=’495′]
Interessant vrhaal, heeft u nog onderdelen bewaard: ik zoek nog een achterlicht Links/ Tips welkom!!
Goedemorgen,
Helaas is de caravan destijds in zijn geheel naar een opkoper gegaan. Dus onderdelen niet meer aanwezig.
Toch bedankt voor uw reactie!!