Hobby Premium 460UFE 2012

      Geen reacties op Hobby Premium 460UFE 2012

Het verhaal bij de 17e caravan geëindigd met de zin dat ik de verkoopsites weer in de gaten zou houden.
 Nou, dat heb ik dan ook gedaan en in januari 2018 een prachtige caravan gevonden nabij Enschede. Het ging om een Hobby Premium 460UFE uit 2012.

Eerst zijn we gaan kijken en waren enthousiast. Hij werd geleverd met mover, mobiele airco, Unico Verona Luifel, disselslot en een erg mooie fietsendrager.
De caravan zag er rondom en van binnen spic en span uit. Super schoon en geen enkel krasje te bekennen.
We hebben de caravan ter plekke gekocht en hem in maart 2018 opgehaald. Het bijzondere was dat de kopers (uit Enschede) van de LMC op dezelfde dag (vroeg in de ochtend) hun caravan bij ons ophaalden en ik de Hobby Premium ging ophalen nabij Enschede. We haalden de kopers dan ook in op de A1 richting het oosten.

Kwaliteit van de Hobby Premium

In een eerder verslag over de Hobby 460 UFE uit 2010 was ik niet zo enthousiast over de bouwwijze van de caravan. Het leek of je in een porseleinkast rondliep.
Nu zijn we met de Hobby Premium totaal zo’n 6 weken weg geweest en ik moet zeggen dat het me erg is meegevallen. Alle onderdelen voelden degelijk aan en alle technische onderdelen werkten uitstekend.
Kleine afwerking-dingetjes waren er wel. Een rechtopstaande glasplaat op het aanrecht viel eraf tijdens het rijden, een klepje met daarachter kabels in de toiletruimte viel steeds open (te zwakke klittenband) en meer dan gemiddeld liep er regenwater in de disselbak en de kofferruimte achterin. Dat water is niet zo erg omdat alles daar traanplaat of kunststof is. Maar toch….komt door het bijzondere design waarschijnlijk.

Ik had ergens gelezen dat deze caravans problemen hebben/hadden met de voor- en achterfronten. Door het futuristische uiterlijk en daardoor afwijkende bouwwijze heeft Hobby daar problemen mee gehad. Navraag bij de dealer waar de vorige eigenaar hem vandaan had leerde dat deze panelen in 2015 onder fabrieksgarantie zijn vervangen. Tijdens ons gebruik hebben we dan ook niets vreemds ontdekt. Dus goed opgelost destijds. Toch moeten kopers van deze caravans er wel navraag naar doen of de panelen zijn vervangen. Dit probleem speelde bij de caravans van de eerste bouwjaren vanaf 2012.

Onder de caravan lag een Enduro handmatige mover met een lichtgewicht accu. Die mover was uiterst soepel op de bandjes te draaien. Geen zware klus zoals bij de Reich mover die ik eerder besprak in het hoofdstuk “movers”.

Auto

Deze caravan alle vakanties in 2018 getrokken met een Ford Kuga Titanium 1.5 Ecoboost uit 2016. Deze auto gekocht in januari 2018 en de Ford C-Max particulier verkocht. De auto heeft 150 PK en 240 NM koppel. De Hobby Premium weegt van zichzelf behoorlijk. Het basisgewicht is 1357 KG en een max gewicht van 1500 kg. Daardoor is het laadvermogen zeer beperkt.
Gevolg was dat alle zware spullen in de auto gingen (voortent, boodschappenkrat, gasfles, voortentkleed enz). Op de fietsendrager een vouwfiets (van de Aldi aanbieding in juni) om s’ochtends broodjes te kunnen halen.

Trekgewicht combinatie

Rijden met deze combinatie was geen enkel probleem. De motor is krachtig genoeg om de zaak goed aan de gang te houden op een kruissnelheid van 100 a 110km/uur. Rijden doe ik dan vooral in de 5e versnelling. De 6e gaat wel maar is vooral voor de vlakke weg en weinig wind. De stabiliteit was daarbij gewoon top. Op geen enkel moment heeft de combinatie een neiging tot slingeren o.i.d. gehad.

Maar ook hier is het wel weer verbazingwekkend dat een auto van 1479 KG een trekgewicht heeft van 2000 KG. Dat heb ik eerder ook geschreven over de Mazda CX 5. Die weegt 1285 KG en mag 1800 KG trekken. In beide gevallen onverantwoord lijkt me zo. Caravans tot zo’n 1500/1600 kg zijn wel het maximale wat je er achter moet hangen.

Tussen de Mazda en de Ford is qua trekken van de caravan weinig verschil. Het enige was dat Mazda bij hogere snelheid iets instabieler begon aan te voelen. Heeft waarschijnlijk te maken met het comfortabeler veercomfort van de Mazda.
Met de Kuga kunnen we voorlopig vooruit. Alhoewel: deze auto in juli 2018 ingeruild voor een Ford Kuga St Line uit 2017 met dezelfde motor. Een auto met alle denkbare opties en een elektrisch wegklapbare trekhaak. Dat is wel een pracht systeem. Een afneembare haak laat je al snel zitten maar dit systeem is zo makkelijk dat de haak nu vaak weggeklapt is.

Vakanties

In mei en juni zijn we naar campings geweest in Drenthe bij Peize en Noord Holland bij Wijdenes. De eerste camping bestond hoofdzakelijk uit vaste sta caravans en een erg gedateerd sanitair gebouw. Wel aardige camping maar niet direct voor herhaling vatbaar.
De camping in Wijdenes was prachtig aangelegd. Het geheel ligt in een perenboomgaard. Echt een idyllisch plaatje. Het sanitair was helemaal nieuw en smetteloos. Geweldig gewoon. Wel moet je erg uitkijken voor de uitstekende takken van de perenbomen. Die zijn namelijk spijkerhard en steken uit onder de daklijn van de caravan. Tijdens het manoeuvreren heb je zo een beschadiging.

De “grote” vakantie zijn we de hele maand juli in Hongarije geweest. Toch maar naar ons inmiddels vaste stekkie vlakbij het Balatonmeer. Steeds zeggen we dat we een keer weer naar iets anders willen maar toch…rust, zwembadje, heerlijk restaurant, mooi weer en vriendelijke mensen. Wat moet je nog meer.

De afstand vanuit Noord Holland naar het vakantieadres bedraagt 1415 KM. De heenweg hebben we de reis in drieën gedaan. Eerst camping Oranienstein bij Diez, daarna camping Am Hauenstein bij Velburg en vervolgens in 1 keer naar het Balatonmeer. Dat laatste stuk is 630 KM.
Terug weer langs Am Hauenstein en de volgende dag in een keer naar huis (785 KM). Het is even doorbijten maar zo’n reis ben je zo weer vergeten.

Verkocht, op naar nummer 19

In de laatste week van de vakantie in Hongarije de Hobby Premium al weer even op marktplaats gezet. Gelijk reacties en de caravan een week later al verkocht en weer van het pad af. Echt flitsend snel. Was ook gewoon een erg mooie caravan met uitstraling en prachtige luifel van Unico.
Maar ja, ik bind me niet zo aan de caravan(s) en kijk weer vrolijk uit naar een volgende voor 2019.

Geef een reactie