Chateau Caratt Nice 430 2005

      Geen reacties op Chateau Caratt Nice 430 2005

Chateau Caratt Nice 430 2005
De Hobby de Luxe Edition is weer verkocht per midden Augustus. Onze jongste zoon had er nog een week mee gekampeerd en daarna is hij opgehaald door de nieuwe enthousiaste eigenaren.

Aanleiding
Toen bleek dat de oudste zoon ook nog wel wilde kamperen met de (of een) caravan. Dat ging niet meer. Samen besloten te gaan kijken naar een soort tussencaravan die dan mogelijk gelijk weer verkocht zou gaan worden na zijn vakantie of dat hij blijft.
Zoektocht kwam al snel uit op Chateau’s van de jaren 2003 t/m 2008. Zijn vaak nog mooie caravans en hebben zelfs nu nog een moderne uitstraling.

We vonden er uiteindelijk twee waar we een keuze tussen moesten maken. De eerste was een caravan aangeprezen als een 2006 maar bleek later een 2005 te zijn na chassisnummer-controle.
De eigenaar wist dit niet. Hij was afgegaan op de datum van het kenteken. Hij heeft zijn advertentie dan ook gelijk aangepast. Met deze eigenaar kwamen we niet tot overeenstemming qua prijs.

Nieuw Buinen
De tweede caravan stond in bovengenoemde plaats. Op de foto’s zag het er goed uit en bovendien was er wat inventaris bij. Dat zou wel goed uitkomen voor een beginnende caravanner. Na wat onderhandeling kwamen we tot overeenstemming.
Op 15 augustus naar Nieuw Buinen gereden om de 21e caravan op te halen. Bij aankomst zagen we het al. Hij zag er nog als nieuw uit aan de buitenkant.

Eenmaal binnenin de caravan bleek hetzelfde het geval. Prachtig en zeer goed onderhouden. Toen de grootste verassing: van onder tot boven volgeladen met inventaris tot de kleinste details. Dat kwam natuurlijk erg goed uit bij beginnend kamperen. Caravan bleek dan ook door de kinderen verkocht te worden uit een nalatenschap. Grote pluim voor de vorige eigenaren.

Onderhoud
Er waren maar twee dingen die wel geregeld moesten worden: nieuwe banden en een beurt. De caravan had in 2015 laatste BOVAG beurt gehad en de banden waren 10 jaar oud. Bij thuiskomst hebben we deze twee zaken gelijk laten uitvoeren. Daarna stond er een vrijwel nieuwe caravan voor de deur.

Caratt Nice
De Caratt Nice is een special edition waardoor de caravan is uitgerust met wat extra’s zoals: boiler, dakreling, reservewiel, hordeur, metallic wieldoppen enz. Bovendien is deze caravan 2,30 mtr breed. De standaard 430 (de TMF en DD) uitvoeringen in die tijd waren 2,20 breed. Voor de binnenruimte wel zo prettig. Met een maximaal gewicht van 1200 kg is hij ook snel achter kleinere auto’s te vervoeren.

Je moet wel genoegen nemen met een dwarsbed. Voor jonge kampeerders is dat goed te doen. Voor de strammeren onder ons wordt het al wat lastiger.

De caravan is ook al uitgerust met een modern elektronisch toilet van Thettford. Dit vinden wij al vele jaren de beste toiletten. Die van Dometic vinden wij niet handig en storingsgevoeliger.

In dit exemplaar uit 2005 is zoals gezegd alles nog heel en alles werkt zoals het hoort. Er zit een voortent bij die speciaal voor de caravandealer in Emmen was ontwikkelt door Isabella. Dit waren tenten speciaal voor de Chateau en Adria caravans. Voortent was ook nog in goede staat met een glasfiber frame. Mooi licht in gewicht.

Eerste kampeerervaring met de Chateau
In verband met de corona situatie is de oudste zoon met zijn gezin een week wezen kamperen binnen eigen land. De bestemming werd Rheeze op familiecamping ’t Veld. De caravan is tijdens deze week erg goed bevallen en zoals eerder beschreven bleek de caravan in gebruik nog als nieuw. Op een paar deurknopjes na die wat klemmen werkt alles naar behoren en is de caravan in perfecte staat. De zeer moderne raamhorren en hordeur kwamen uitstekend van pas i.v.m. het wespen seizoen.

Het dwarsbed viel niet tegen en qua ligging was het bed zeer goed. De treinzit was iedere avond binnen 1 minuut eenvoudig om te toveren tot een tweede bed voor de jongste telg.

Omdat het weer niet mee zat (lees: storm en regen) heeft ook de voortent meteen een goede test gehad. Ook deze bleef met het lichtgewicht glasfiber frame stevig staan en volstond met vlag en wimpel. Een nadeel aan deze wat oudere voortent is dat er weinig ventilatie plekken in de tent zitten of “ramen” die je open kunt ritsen.

Dankzij het schappelijke gewicht van de caravan was deze eenvoudig op- en van zijn plaats te manoeuvreren zonder mover.

Achter de auto
Tijdens de rit naar Rheeze werd de caravan getrokken door de auto van de oudste zoon en gezin: een Kia Sportage 1.6 uit 2016.
Deze Kia Sportage mag met zijn 132PK maximaal 1.400 KG trekken. De Chateau was dus geen enkel probleem. Tijdens een flinke tegenwind op de dijk naar Enkhuizen was de caravan goed voelbaar maar de rest van de rit was er nauwelijks te merken dat er een caravan achter de auto hing.
De 2,30 meter brede caravan was daarnaast ook prima te zien vanuit de spiegels.

Geef een reactie