Dethleffs Generation 465 EL 2020

      Geen reacties op Dethleffs Generation 465 EL 2020

Caravan nummer 23 is inmiddels gearriveerd. Het gaat om de Dethleffs Generation 465 EL 2020.

Deze caravan is gekocht bij een dealer zonder verdere garanties. Op zich durf ik dat wel aan. De caravan was nieuw geleverd per april 2021 (lees: eerste afgifte kenteken). Waarschijnlijk een showmodel geweest en/of op verzoek van de 1e koper na de winter van 2020/2021 op kenteken gezet. Het bouwjaar/modeljaar is namelijk 2020.

Modeljaar caravan

Bij caravans is van belang welk modeljaar het betreft. Bij auto’s kijken we met z’n allen naar de datum van kentekenafgifte. Toch geldt voor beiden dat je het werkelijke bouwjaar/modeljaar kan aflezen aan het chassisnummer. De 10e positie van het chassisnummer (bij Hobby de 12e positie) staat een letter. Er bestaat een tabel waarin de letters met bijbehorende bouwjaren staat vermeld. Bij de handelsbedrijven en handel tussen particulieren gaat de verwarring tussen modeljaar en kentekendatum heel vaak fout. Men denkt een jongere caravan te kopen dan in werkelijkheid het geval is. Goed nakijken dus voor een aankoop.

Deze Dethleffs heeft de letter L op de 10e positie en komt overeen met bouwjaar/modeljaar 2020.

Dethleffs Generation 465 EL zeer modern

Het betreft hier een caravan met een modern interieur. Erg mooi en fris. Je waant je volledig in een nieuwe caravan. Geen enkel gebruikersspoortje of vreemd geurtje te vinden. Wederom weer gekozen voor enkele bedden. Is erg makkelijk bij het in- en uitstappen. Ook deze caravan is voorzien van vloerverwarming, net als de Hobby de Luxe Edition van 2017. Wel lekker aan de voeten. Deze caravan heeft een extra brede deur. Dat geeft een ruimtelijk gevoel. Niet dat het voor ons veel uitmaakt of de deur breed of smal/normaal is, maar toch. Kan wellicht handig zijn voor iemand die met een rolstoel naar binnen moet.

De accessoires

Er zijn nog geen mover en fietsendrager aanwezig. Een fietsendrager (half jaar oude zwarte Thule Superb SV XT) ligt reeds klaar om gemonteerd te worden. Een mover moet nog geregeld worden. Misschien deze met enige hulp zelf monteren. Kijken we nog wel even.
Update maart 2022: met een caravandealer een afspraak gemaakt om in mei een Enduro EM303A+ mover te plaatsen. Na plaatsing gelijk door naar een camping.
Update mei 2022: fietsendrager is geplaatst met hulp van zwager.
Mover: deze is geplaatst per 10 mei door caravandealer van Uden in St. Oedenrode. We staan/stonden daar toch op de camping zodat het kamperen gecombineerd kon worden met het aanbrengen van deze mover.
Mover is voor de wielen geplaatst omdat er afvoer- en leidingwerk in de weg zat aan de achterzijde.
De mover zelf is een oude bekende. Hebben we eerder gehad zoals te lezen is in de rubriek “movers”. Toch heeft de EM303A+ een ontwikkeling doorgemaakt. Deze laatste versie is superstil en sneller. Eigenlijk niks meer op aan te merken. Ik heb hem nog niet gebruikt onder zwaardere omstandigheden maar de voortekenen zijn goed.
De gekozen accu is een LI1210 van Enduro. Eerst wilde ik de LI1220 hebben omdat deze eerder in gebruik was en prima beviel. Toch gekozen voor de LI1210 omdat bij deze accu de conditie is te volgen via een bluetooth app. Dan hoef je niet meer te twijfelen hoeveel capaciteit hij nog heeft. Direct afleesbaar dus super handig. De komende maanden zullen we hem wel vaker gebruiken. Mocht er iets bijzonders zijn dan kom ik er op terug.
Beetje jammer: geplaatst door van Uden caravandealer te St. Oedenrode. Plaatsing is uitstekend gedaan, dat vooropgesteld. Echter vroegtijdig (maart 2022) prijsafspraak gemaakt volgens aanbieding op hun site. Een week na die prijsafspraak werd de prijs op de site verhoogd met € 50,-.Op de dag van plaatsing (caravan stond er al) werd ik gebeld dat er adapterplaten nodig waren. Kosten € 150,-. Nu wist ik wel dat dat vaak nodig kon zijn i.v.m. zwaarte as. Wat ik ook wist is dat deze eerder rond de € 100,- kosten i.p.v. € 150,-. Met andere woorden: ze hebben naar mijn mening die prijsverhoging van € 50,- er ook even bij gesnoept. Dat geeft geen goed gevoel. Nog over gehad aan de balie maar er werd niets mee gedaan. Dus wel gevalletje “jammer”.

Unico

Sowieso nog even het vermelden waard: de iedere keer door ons bewaarde Unico Luifel uit 2016 paste wederom op deze aangekochte caravan. Iedere keer kloppen de omloopmaten van de caravans vrij aardig met moddeletje 12.1 van de Unico Verona. Soms iets te ruim, soms iets te krap maar dat is door de flexibel te monteren afneembare slikranden perfect recht te trekken. Alleen de aangepaste (wiel-)tochtstrook die we bij de Fendt Bianco 465 hadden, hebben we ook nodig gehad bij de Dethleffs. Ook deze caravan heeft een verlaagde instap waardoor er een “hap” uit de tochtstrook is gehaald om het te laten passen. Nu heeft Fendt daar ook een stukje peesgoot lopen onder de deur en de Dethleffs niet. Dus daar hangt dat lage gedeelte een beetje los in de lucht. Bovendien is de deur van de Dethleffs extra breed waardoor je een stukje moet omvouwen van de tochtstrook. Niet helemaal perfect maar het gaat ermee door.
Een rechte tochtstrook hebben we bij Bax/Unico gekocht voor caravans met normale instap; die zat onder de Hobby de Luxe Edition en de Knaus Sudwind 500EU.

Najaar

Inmiddels is het augustus 2022. We zijn wederom naar zuid-oost Europa geweest en wel 6 weken. Heerlijk geweest en een prima heen- en terugreis gehad met deze caravan. Ondanks het gewicht (op papier) reed de caravan strak en makkelijk achter de auto. Het was wel even schipperen met de kogeldruk omdat de mover voor de wielen zit en er twee e-bikes voorop stonden. Toch wat gecompenseerd door een deel van de voortent achterin de caravan te leggen (is geen advies van deskundigen overigens). Het heeft de kogeldruk op ongeveer 85 kg gebracht en daar was prima mee te rijden.
Sowieso dit voorjaar en zomer best vaak op pad geweest met de caravan. In het voorjaar naar Drenthe, Brabant en Gelderland, in de zomer naar Hongarije en in augustus in Noord Holland op een camping met een speelparadijs voor kinderen. Niet voor ons zelf maar voor de kleinkinderen. We overwegen nu nog een trip naar Brabant.
Tijdens de trip naar Drenthe hebben we de Truma Combi 4 even getest. Hij werkte en verwarmde de caravan in hoog tempo. De boiler hebben we niet gebruikt.

Verder uiterst tevreden over de caravan. Heerlijke bedden, mooie strakke afwerking, compleet uitgerust en een mooie verschijning.

Verkoop?

De caravan in de maand september te koop gezet. De belangstelling was er wel maar veel minder dan andere jaren. Vermoedelijk zit men toch met de energiecrisis in het achterhoofd. Of zitten mensen er al midden in. Aan de andere kant sowieso getwijfeld om hem te koop te zetten omdat er door de schaarste in de caravanmarkt ook geen goede vervanger gevonden kan worden. Momenteel (midden/eind september 2022) helemaal niks te vinden. Dus gaat de caravan komende dagen in de stalling en gaan we er in 2023 ook weer mee weg. Mocht iemand er deze winter of voorjaar toch belangstelling voor hebben dan mag je je melden op info@caravanblog.nl.

Aankoop

Een dag nadat we de caravan naar de stalling hebben gebracht vonden we op marktplaats een mooie Unico Siena Reisluifel. Aangezien er geen zak- of cassetteluifel bij de caravan zit lijkt ons dat een mooie oplossing. Gaan we in het voorjaar gelijk uitproberen. Die Siena moet je alleen kunnen opzetten, dat lijkt ons ideaal. Een zakluifel van een flinke breedte is erg zwaar en hoog om op te rollen en een cassetteluifel is te duur als hij er al niet standaard op zat.

Geef een reactie