Dethleffs Generation 465 EL 2020

      Geen reacties op Dethleffs Generation 465 EL 2020

Caravan nummer 23 is inmiddels gearriveerd. Het gaat om de Dethleffs Generation 465 EL 2020.

Deze caravan is gekocht bij een dealer zonder verdere garanties. Op zich durf ik dat wel aan. De caravan was nieuw geleverd per april 2021 (lees: eerste afgifte kenteken). Waarschijnlijk een showmodel geweest en/of op verzoek van de 1e koper na de winter van 2020/2021 op kenteken gezet. Het bouwjaar/modeljaar is namelijk 2020.

Modeljaar caravan

Bij caravans is van belang welk modeljaar het betreft. Bij auto’s kijken we met z’n allen naar de datum van kentekenafgifte. Toch geldt voor beiden dat je het werkelijke bouwjaar/modeljaar kan aflezen aan het chassisnummer. De 10e positie van het chassisnummer (bij Hobby de 12e positie) staat een letter. Er bestaat een tabel waarin de letters met bijbehorende bouwjaren staat vermeld. Bij de handelsbedrijven en handel tussen particulieren gaat de verwarring tussen modeljaar en kentekendatum heel vaak fout. Men denkt een jongere caravan te kopen dan in werkelijkheid het geval is. Goed nakijken dus voor een aankoop.

Deze Dethleffs heeft de letter L op de 10e positie en komt overeen met bouwjaar/modeljaar 2020.

Dethleffs Genaration 465 zeer modern

Het betreft hier een caravan met een modern interieur. Erg mooi en fris. Je waant je volledig in een nieuwe caravan. Geen enkel gebruikersspoortje of vreemd geurtje te vinden. Wederom weer gekozen voor enkele bedden. Is erg makkelijk bij het in- en uitstappen. Ook deze caravan is voorzien van vloerverwarming, net als de Hobby de Luxe Edition van 2017. Wel lekker aan de voeten. Deze caravan heeft een extra brede deur. Dat geeft een ruimtelijk gevoel. Niet dat het voor ons veel uitmaakt of de deur breed of smal/normaal is, maar toch. Kan wellicht handig zijn voor iemand die met een rolstoel naar binnen moet.

Er zijn nog geen mover en fietsendrager aanwezig. Een fietsendrager (half jaar oude zwarte Thule Superb SV XT) ligt reeds klaar om gemonteerd te worden. Een mover moet nog geregeld worden. Misschien deze met enige hulp zelf monteren. Kijken we nog wel even.
Update maart 2022: met een caravandealer een afspraak gemaakt om in mei een Enduro EM303A+ mover te plaatsen. Na plaatsing gelijk door naar een camping.
Update mei 2022: fietsendrager is geplaatst met hulp van zwager.
Mover: deze is geplaatst per 10 mei door caravandealer van Uden in St. Oedenrode. We staan/stonden daar toch op de camping zodat het kamperen gecombineerd kon worden met het aanbrengen van deze mover.
Mover is voor de wielen geplaatst omdat er afvoer- en leidingwerk in de weg zat aan de achterzijde.
De mover zelf is een oude bekende. Hebben we eerder gehad zoals te lezen is in de rubriek “movers”. Toch heeft de EM303A+ een ontwikkeling doorgemaakt. Deze laatste versie is superstil en sneller. Eigenlijk niks meer op aan te merken. Ik heb hem nog niet gebruikt onder zwaardere omstandigheden maar de voortekenen zijn goed.
De gekozen accu is een LI1210 van Enduro. Eerst wilde ik de LI1220 hebben omdat deze eerder in gebruik was en prima beviel. Toch gekozen voor de LI1210 omdat bij deze accu de conditie is te volgen via een bluetooth app. Dan hoef je niet meer te twijfelen hoeveel capaciteit hij nog heeft. Direct afleesbaar dus super handig. De komende maanden zullen we hem wel vaker gebruiken. Mocht er iets bijzonders zijn dan kom ik er op terug.

Sowieso nog even het vermelden waard: de iedere keer door ons bewaarde Unico Luifel uit 2016 paste wederom op deze aangekochte caravan. Iedere keer kloppen de omloopmaten van de caravans vrij aardig met moddeletje 12.1 van de Unico Verona. Soms iets te ruim, soms iets te krap maar dat is door de flexibel te monteren afneembare slikranden perfect recht te trekken. Alleen de aangepaste (wiel-)tochtstrook die we bij de Fendt Bianco 465 hadden, hebben we ook nodig gehad bij de Dethleffs. Ook deze caravan heeft een verlaagde instap waardoor er een “hap” uit de tochtstrook is gehaald om het te laten passen. Nu heeft Fendt daar ook een stukje peesgoot lopen onder de deur en de Dethleffs niet. Dus daar hangt dat lage gedeelte een beetje los in de lucht. Bovendien is de deur van de Dethleffs extra breed waardoor je een stukje moet omvouwen van de tochtstrook. Niet helemaal perfect maar het gaat ermee door.
Een rechte tochtstrook hebben bij Bax/Unico gekocht voor caravans met normale instap; die zat onder de Hobby de Luxe Edition en de Knaus Sudwind 500EU.

Geef een reactie