Naar mate mijn ervaring met caravans groeide, kwam ik ook steeds vaker in aanraking met movers. Een mover is toch een zeer handig apparaat die je ontzettend veel werk kan besparen. Voornamelijk voor de wat oudere vakantieganger of voor iemand met rugklachten is het een uitkomst. Op deze pagina beschrijf ik mijn ervaringen per model.
Mover 1: Reich Move Control met gritrollen (★☆☆☆☆)
Deze had ik onder de Hobby 460 UFE uit 2010 en zat er al op bij aankoop. De mover was keurig geïnstalleerd met aan de buitenkant van de caravan een luikje om de mover te activeren. Het betrof een volledig handmatig exemplaar wat betekent dat je hem met de slinger van de poten op de banden moet brengen. Dat gaat erg zwaar. Niet aan te bevelen voor mensen met rugklachten of de ouderen onder ons.
De prestaties van de mover waren zeer matig. De gritrollen hadden slecht grip op de banden. Op de geasfalteerde weg en stoepen ging het prima maar zodra je met zachter bodem te maken kreeg was het duidelijk minder. Vaak moest er meegeholpen worden door e duwen. Het was mijn eerste mover wat op zich wel een luxe was. Voor het manoeuvreren bij huis had ik geen extra handjes nodig.
Mover 2: Reich Move Control met aluminium rollen (★★☆☆☆)
Mijn tweede ervaring betrof wederom de Reich Move Control die ik had laten installeren onder de Fendt Tendenza 465 SFB. Het ging hier om een exemplaar met aluminium rollen. Ik had gelezen dat dit een hele verbetering was ten opzichte van de gritrollen. Dat verhaal klopte zeker. De grip was een stuk beter. Nog niet optimaal want in nat gras met wat niveauverschil verloor ook deze mover de grip. Dan moest er weer even geholpen worden door de caravan te duwen. Maar ja, dan had ik maar meer geld moeten uitgeven voor hoger niveau. Maar als je de caravan weer wil verkopen moet je er niet teveel in investeren.
Mover 3: Enduro EM303A (★★★☆☆)
Het derde exemplaar heb ik laten installeren onder de Knaus Sudwind 500 TF. Nu had ik er wat meer geld voor over. Het is een Enduro EM303A geworden. Een volautomatische mover wat betekent dat je hem met de afstandsbediening op de banden kon plaatsen. Een geweldige uitvinding. Ideaal voor de oudere caravaner en mensen die met hun gezondheid kampen. De Enduro kende een zeer goede grip. Er is geen moment geweest dat ik hem op doorslippen kon betrappen ondanks zachte en natte ondergrond.
Het nadeel van deze mover was het forse geluid dat hij produceert bij het opzetten en afhalen van de banden. Daarnaast is de mover erg langzaam. Als je even snel je caravan van je garage pad op de openbare weg wil zetten dan neemt het draaien en keren veel tijd in beslag. Verder een prima mover voor een acceptabele prijs. Ik had hem voor € 1.440,- (2015) geïnstalleerd en al.
Op 10 mei 2022 de vernieuwde/verbeterde versie van deze mover laten plaatsen onder de Dethleffs Generation 465 EL uit 2020. Mover heet nu EM303A+. Het eerder genoemde geluid bij het opzetten en afzetten op de banden is verdwenen. Ook de snelheid is wat toegenomen. Het is nog geen strepentrekker maar het gaat voor het gevoel toch net even vlotter. Gewoon goede mover voor een hogere prijs dan destijds maar nog steeds concurrerend ten opzichte van andere merken. Deze rubriek wordt nog wel verder bijgewerkt om ook de sterren toe te kennen. Ik denk 5 sterren inmiddels.
Beetje jammer: geplaatst door van Uden caravandealer te St. Oedenrode. Plaatsing is uitstekend gedaan, dat vooropgesteld. Echter vroegtijdig (maart 2022) prijsafspraak gemaakt volgens aanbieding op hun site. Een week na die prijsafspraak werd de prijs op de site verhoogd met € 50,-.Op de dag van plaatsing (caravan stond er al) werd ik gebeld dat er adapterplaten nodig waren. Kosten € 150,-. Nu wist ik wel dat dat vaak nodig kon zijn i.v.m. zwaarte as. Wat ik ook wist is dat deze eerder rond de € 100,- kosten i.p.v. € 150,-. Met andere woorden: ze hebben naar mijn mening die prijsverhoging van € 50,- er ook even bij gesnoept. Dat geeft geen goed gevoel. Nog over gehad aan de balie maar er werd niets mee gedaan. Dus wel gevalletje “jammer”.
Mover 4: Reich Move Control Ecoline (★★★★☆)
Deze was reeds geïnstalleerd onder de Burstner Averso Top 430 TS. Dit was weer een Reich. Ditmaal een volautomaat genaamd Move Control Ecoline. Deze mover had alles wat de Enduro ook had maar dan niet de nadelen van het hoge geluid en de traagheid.
Deze mover heb ik tot nu toe als de beste gekwalificeerd. Volgens mij ligt deze mover rond de € 1.650,- met installatie. Is er dan helemaal geen nadeel? Een kleinigheid is dat de afstandsbediening na activering (brandend lampje) weer erg snel in de uitstand gaat tijdens de bediening.
Mover 5: Powrmover X1 (★★★★☆)
Onder zowel de TEC Weltbummler Elegance uit 2011 als onder de LMC Musica 430D uit 2010 zat een Powrmover. Deze kende ik nog van de Knaus Sudwind 500 EU van onze vrienden. Nu kon ik er zelf mee experimenteren.
Het betreft een handmatige mover. Dat wil zeggen dat je hem in 1 beweging als een hefboom met een autosleutel op de banden zet.
Dat werkt een stuk beter dan bij de Reich Move Control want die moet je er geheel handmatig opdraaien. Dat gaat zwaar. Bij de Powrmover is het goed te doen.
Ook onder de LMC Musica caravan (gekocht mei 2017) ligt deze mover en werd bediend door iemand van 75+. Die kon dat goed aan.
Het manoeuvreren op grasland ging prima. Ook nattigheid heeft nauwelijks invloed op de mover. Alleen bij scherp draaien op nat grasland kon ik hem op een beetje doorslippen betrappen.
De afstandsbediening is duidelijk en werkt prima. Communicatie tussen afstandsbediening en mover verloopt zonder haperingen.
Klein nadeeltje vind ik de snelheid. Of juist het gebrek daaraan. Enig geduld is wel op zijn plaats.
Mover 6: Enduro EM 303 handmatig (★★★★☆)
Deze mover zat onder de Hobby Premium 460 UFE uit 2012. In eerste instantie was ik wat teleurgesteld dat deze mover eronder zat omdat het systeem hetzelfde is als bij mover 1 en 2 (Reich).
Eenmaal bij de verkoper van de caravan heb ik gelijk de mover erop geslingerd om te kijken of dat ook zo zwaar ging. Nou, ik kan je zeggen dat het heel makkelijk ging. Heel soepel draaide ik zonder inspanning deze mover erop. Ook het allerlaatste stukje om druk op de band te krijgen ging niet bovenmatig zwaar. Je had eerder het gevoel dat er nog niet genoeg druk was.
Eenmaal de mover in beweging gezet bleek de druk prima te zijn. Op doorslippen of iets dergelijks heb ik hem niet kunnen betrappen. In Hongarije heb ik in grasland een licht oplopend stukje moeten overbruggen zonder enige moeite.
Het enige wat overeind blijft net als bij de EM303A die eerder is besproken dat hij erg langzaam is.
Een foto van deze mover heb ik niet maar hij ziet er hetzelfde uit als mover 3 maar dan met een schroefkop aan de zijkant om de caravanslinger op te zetten. Daarom maar een foto geplaatst van de bijbehorende lichtgewicht Enduro LI220 accu die was ingebouwd. Deze heeft zijn werk ook prima gedaan en weegt maar 4,3 kg inclusief lader. Ter vergelijk: een Green Power GP100B AGM accu weegt 28 kg.
Qua geluid is deze mover erg stil. Dat weer in tegenstelling tot zijn automatische variant (mover 3). Deze mover geef ik 4 sterren gelijk aan de Powr mover (mover 5).
Onder de Fendt Bianco (gekocht eind 2018) zit weer de automatische Enduro EM303A. Toen deze erop gedraaid werd tijdens de aankoop maakte die een stuk minder geluid dan mijn exemplaar destijds onder de Knaus. Er zit ook een bijzondere accu in: de Reich Mobility Power Pack. Deze weegt maar 2 kg. Erg benieuwd hoe deze met de zware klus omgaat. Komende zomer allemaal maar eens uitproberen. Momenteel (maart 19) staat de caravan nog in de stalling. Na de zomer zal ik de ervaringen delen op het blog.
Mover 7: Enduro EM 305 (★★★★☆)
Deze mover zat onder de Hobby de Luxe Edition 495 UL uit 2017 (gekocht 2019). Het betreft een volautomaat die naar mijn mening niet veel afwijkt van de EM303A+ op de andere caravans. Het uiterlijk is iets compacter en hij is iets sneller. Dat “iets” is ook echt iets.
Bij vertrek moet ik altijd de caravan achteruit van een garage pad af rijden waarbij hij helemaal schuin over de weg komt te staan. Vervolgens moet hij naar links en vooruit in het rechte spoor achter de auto komen. voor het mooie gaat het allemaal net te langzaam zodat er vaak een rijtje auto’s of fietsers staat te wachten totdat de klus klaar is. Dus deze exercitie doen we vaak even handmatig met hulp van een buurman. De mover heeft zich probleemloos gedragen. Dat had ik ook niet anders verwacht.
Er was een camping bij waar ik hem niet mocht gebruiken. Die wilden geen (diepe) sporen in het gras van het neuswiel. Bij vochtig weer en een wat zachtere bodem kan ik me dat wel voorstellen. Gelukje was dat ik hem met de auto feilloos op zijn (verharde) plek kon krijgen.
Enduro LI220 Lithium Ion Accu
Deze mover hing weer aan een Enduro LI220 Lithium ion accu. Deze accu heb ik de hele winter 2019/2020 in huis gehad en af en toe opgeladen. Dat was maar goed ook want door de inmiddels uitgebroken Corona crisis is de caravan veel later uit de stalling gekomen. De accu heeft in combinatie met de mover zijn werk perfect gedaan. Ik geeft deze mover een gelijk aantal sterren als de Reich Ecoline. Dus 4 sterren. Dat dus voor de stille werking en voor iets meer snelheid.
Mover 8: Reich Easydriver 1.8 Pro (★★★★☆)
Inmiddels (eind Augustus 2020) is de volgende mover in zicht gekomen. Deze ligt onder de uit 2018 stammende Knaus Sudwind Silver Selection 500 EU. Deze wordt midden september geleverd. Deze volautomaat mover is uitgerust met de Reich Mobility Power Pack accu. Die laatste zat ook in de Fendt Bianco van 2 jaar terug. Nadeel van deze accu is dat deze vast is gemonteerd in de caravan. Voor de winterstalling moet hij helemaal opgeladen worden om aan het eind van de stalling niet leeg te zijn.
Update eind september 2020: De mover hebben we inmiddels uitgeprobeerd op een camping in St. Oedenrode. Wat gelijk opviel was de iets hogere snelheid waarmee hij zijn werk deed. Ook wat sneller dus dan de EM305 van Enduro. Dat was een echte vooruitgang.
We moesten de caravan waterpas zien te krijgen door middel van het plaatsen van gele wiggen onder 1 wiel. De mover stuurde de bewuste band zonder moeite omhoog. Daarna tweede wig tegen de band aan gelegd en vervolgens de mover laten vieren. De band stond vervolgens keurig in de kuil van de beide wiggen.
Aan het eind van de korte vakantie de caravan met de mover weer achter de auto gemanoeuvreerd. Ging ook weer prima.
Eenmaal thuis gekomen de caravan vanaf de weg op het garage pad gereden met de mover. Er was in alle gevallen geen sprake van doorslippen of iets dergelijks.
Waar de Reich afstandsbediening wel altijd last van heeft is dat hij heel snel in de “uit”-stand komt.
Na een paar seconden moet je alweer het rode knopje dubbel indrukken om verbinding te maken. Wat ook anders (lees: iets lastiger) is dan bijvoorbeeld de Enduro dat je de knoppen op de afstandsbediening ingedrukt moet houden om de mover op en af de banden te krijgen.
Reich Mobility Power Pack
De Reich Mobility Power Pack heeft zich prima gehouden. Deze wordt nu geheel opgeladen in de stalling gezet. Deze accu is namelijk vast gemonteerd in de caravan. Volgens de dealer behoud deze accu zijn kracht gedurende de wintermaanden. We hebben deze eerder gehad in de Fendt Bianco Selection van 2016. Ook hier hield de accu stand tijdens de stalling. Conclusie: een iets snellere mover die zijn werk goed doet. De bediening is wat omslachtiger. Hierdoor oordeel beperkt tot 4 sterren.
Conclusie tot dusver
De Reich Easydriver pro en Reich Move Control komen na mijn ervaringen als beste voor de dag als volautomaten. Dit komt vooral door de iets hogere snelheid. Hierna, als handmatige movers, de Powrmover X1 op een gedeelde plaats met de Enduro EM303. Nu zullen er best nog betere movers zijn zoals de alom geprezen Truma movers. Maar dan kom je in de prijsklasse van rond of boven de € 2.000,-. Ik denk dat je met de Reich Easydriver en Ecoline en de Powrmover/Enduro EM303 prima uit de voeten kunt voor de niet al te zware caravans.
Wellicht ligt er in de toekomst nog eens een Truma onder een caravan. Ben daar wel benieuwd naar.
Over de diverse accu’s heb ik eigenlijk geen mening. Ze voldeden allemaal prima. Nu kan ik dat makkelijk zeggen omdat ik de caravans maar kort in bezit heb. Als ik de caravans in de winterperiode reeds had gekocht dan haalde ik de accu er uit en bewaarde hem op een droge plek in huis aan de druppellader. Dit is zeker een tip ter bevordering van de accu levensduur.
Nog een tip: zorg er voor dat de batterij in de afstandbediening van de mover genoeg capaciteit heeft. Ik heb een keer een bijna lege batterij gehad waardoor de mover niet meer was te stoppen (wel met hoofdschakelaar). Die stopopdracht kwam niet aan. Heb dan ook altijd een reservebatterij bij me en ieder begin van het seizoen een nieuwe batterij erin.