Caravanblog .nl – Wie zijn wij eigenlijk?
Na vele jaren kamperen en veel ervaring met diverse caravans vond ik het tijd om samen met mijn zoon een caravanblog te starten. Gewoon een beetje vrij kletsen over de caravan ervaringen. Wij wonen in de kop van Noord-Holland en het gezin telt 4 personen. Man, vrouw en twee jongens. Beide jongens zijn nu (de laatste sinds juli 2018) uitgevlogen. Inmiddels, we zijn nu 2022, zijn we ook twee kleinkinderen rijker. Dat is een geweldige belevenis kan ik je beloven.
Caravans als hobby
Ik (de man des huizes) heb een vreemde “hobby” ontwikkeld; het kopen van een toercaravan en in hetzelfde jaar weer verkopen van dezelfde caravan. Ik maak er een beetje een sport van om geen afschrijving, onderhoud en stalling voor de kiezen te krijgen. Vanaf 2004 ben ik hier mee bezig. Toen kocht ik mijn eerste eigen caravan. Ik handel niet in caravans maar gebruik ze. Iedere caravan (op vijf na) heb ik op deze wijze gemiddeld genomen met de portemonnee dicht weer weten te verkopen.
Dat “op vijf na” betekent dat ik hiermee niet ben weggeweest. Deze werden min of meer afgekeurd door het parlement. Ik kocht de caravans veel op eigen houtje en dan loop je het risico dat de echtgenote ze minder geweldig vind. Deze vijf komen ook voorbij in de verhalen per jaartal.
De jaren voor 2004 gebruikten we de caravan van mijn ouders (die ook fanatiek caravanrijders waren). Dat betrof een Chateau Cantara 2000 uit 1994.
Caravan nummer 23 gearriveerd
We zitten nu in 2022 en heb inmiddels mijn 23e caravan op het pad. Deze caravan gekocht in september 2021. Daarna gelijk in de stalling. Komt er half april 2022 weer uit.
Het betreft hier een Dethleffs Generation 465 EL uit 2020. Standaard erg volledig uitgerust met o.a. vloerverwarming, extra brede toegangsdeur (70 cm), buiten gasaansluiting, multistopcontact voor 12v/220v/satelliet/tv, gladde beplating, GFK dak, licht metalen wielen, extra serviceluik, Truma combi 4 verwarming/boiler, enz. Als extra kent deze caravan XPS winterisolatie.
Een fietsendrager komt er in april 2022 op en een mover komt er per mei 2022 op(update: mover 10 mei geplaatst). Als onderweg luifel hebben we een boogluifeltje gekocht bij Obelink. Deze is een stuk hanteerbaarder dan de zware zakluifels. Een cassetteluifel vind ik een te grote investering voor een caravan die misschien weer verkocht gaat worden eind 2022.
Campings voor het voorjaar zijn al weer geboekt. Eerst 1 week naar Drenthe bij Schoonoord, vervolgens 2 weken naar Brabant bij St. Oedenrode en als laatste nog een week naar Lunteren in Gelderland. Daarna kijken we of we weer naar Hongarije kunnen. Hangt af van de situatie in Oekraine.
Update eind 2022, maart/april 2023: vakantie Hongarije gewoon doorgegaan. Geen problemen. Caravan dit najaar 2022 niet verkocht. We kijken inmiddels (maart/april 2023) wel uit naar andere caravan maar de markt is erg moeilijk (lees: enorme prijzen). Komt door de schaarste. Er zijn wel veel caravans te koop maar niet zoveel in het populaire segment ofwel het segment met bepaalde afmetingen/indeling die wij zoeken.
Mochten die (jonge) caravans wel op de gebruikte markt verschijnen dan vraagt men er soms nog meer voor dan de oorspronkelijke cataloguswaarde. Onze caravan schrijft daardoor momenteel ook nauwelijks af. Toch maar even pas op de plaats totdat er wellicht een kans voorbij komt.
Mocht iemand geïnteresseerd zijn in de super complete Dethleffs Generation 465 EL 2020 dan mag je contact opnemen via info@caravanblog.nl. Richtprijs is € 24.950,-.
Komt inclusief fietsendrager, volautomaat mover en Unico Siena 400 reisluifel.
De auto is per juli 2021 vervangen door een Ford Kuga St-line X met 150 pk uit 2020. Over deze auto volgt nog nadere info. Update augustus 2021: nog steeds heerlijk op vakantie in zuid-oost Europa. Auto heeft het geweldig gedaan met de caravan. Karakter van de motor is zo dat deze veel beter bij lage toeren reeds zijn kracht vindt. De vorige auto (met dezelfde motor) had een turbogat waardoor de kracht pas vanaf 2000 toeren beschikbaar kwam. Tot dusver dus zeer tevreden. Stabiliteit van het geheel is hetzelfde als de vorige auto. Gewoon betrouwbaar en goed. Ook het jaar 2022 is uitstekend verlopen met de auto. Alleen de in Duitsland gemonteerde all-season banden bevielen minder. Die maakten een enorme herrie bij een bepaalde snelheid. In Hongarije deze banden van voor naar achter gewisseld waarna het geluid er nog was maar dan bij een andere (gunstigere) snelheid. Inmiddels stel zomerbanden gekocht die er voorjaar 2023 onder komen.
Ik heb zoveel mogelijk details van alle caravans vastgelegd in Excel: wanneer gekocht, van wie, bouwjaar/kenteken jaar, wanneer verkocht, aan wie, voor welke vakantie gebruikt en welke auto’s ze hebben getrokken. Vandaar dat ik alles chronologisch nog aardig kan achterhalen.
Daarnaast heb ik van iedere caravan foto’s gemaakt: zowel de standaard vakantie-kiekjes als speciaal voor doorverkoop. Alle afbeeldingen van de caravans op deze website komen dan ook uit mijn eigen archief.
Ik vond het een leuk idee om al deze info te delen in een blog. De naam was al snel gevonden, eenvoudig en doeltreffend: caravanblog. Het is een eenzijdig verhaal van mijn kant. Ervaringen van andere mensen kunnen totaal anders zijn. Laat je er dus niet geheel door leiden maar er kunnen handige weetjes in zitten.
Heb jij andere ervaringen met een bepaald model of heb je vragen waar ik wellicht mee kan helpen, laat dan gerust een reactie achter onder een van de blog berichten of op onze Facebook pagina!
En…ik heb een aardige database van (oude) brochures. Mocht je wat zoeken, stuur maar een berichtje naar de info@caravanblog.nl
Vriendelijke groet,
De Bakkertjes.