Na de eerdere nieuwe Beyerland Vitesse in 2008 nu weer een erg jonge caravan: een Hobby Excellent 460 UFE uit 2010 met voortent en mover. Zie ook de rubriek “Accessoires-Movers” voor meer informatie over movers.
Wat een luxe!
Het was een sprong in de tijd om weer een caravan te hebben die zo jong was. We waren overdonderd door de mooie aankleding, de luxe uitstraling en de onberispelijke staat waarin alles verkeerde. We waren in een ander tijdperk (en ook prijsklasse) beland.
De eerste Hobby-vakantie binnen Nederland
Met deze Hobby Excellent hebben we in het voorjaar van 2012 een heel erg leuke camping bezocht in de provincie Groningen.
Dit betrof camping Buitengewoon Groenhoff te Vriescheloo. Deze camping hebben we de jaren daarna ook weer bezocht in het voorjaar. Het is een rustige camping met grote ronde velden waar je een zee van ruimte hebt. Dat was een goede reden om hier terug te keren. De foto onderaan de pagina in de rubriek “over ons” is op deze camping geschoten. Wij staan rechts met caravan en links kennissen met een tent.
Met de eigenaren hadden we een ongedwongen band opgebouwd. Leuke mensen.
Op de camping is een restaurant gevestigd waar de eigenaresse (kokkin van beroep) de lekkerste maaltijden voorschotelt. Het restaurant was een goede tweede reden om terug te keren naar deze plek.
In februari 2016 bereikte ons echter zeer slecht nieuws. De eigenaar was op een leeftijd van 56 jaar plotseling overleden. Daar waren we wel even stil en geschokt van. Van de familie hebben we begrepen dat de camping om deze reden voor het seizoen 2016 gesloten blijft. Geheel begrijpelijk na dit zware verlies. Wij hopen dat men de kracht en energie weer vindt om deze camping voort te zetten. Op de website van de camping wordt e.e.a. vermeld.
Caravan snelheid in Duitsland
In de zomer van 2012 zijn we met de Hobby Excellent naar via Slovenië naar Kroatië geweest.
Op de heenweg door Duitsland reden we zoals altijd over snelweg nummer 3 van Zevenaar tot Passau. Er is een heel stuk weg voor Nürnberg waar je als caravanrijder niet mag inhalen. Dat stuk loopt af en toe flauw omhoog waardoor vrachtwagens erg langzaam gaan. Tergend voor een caravanrijder. Dus toch gewoon inhalen en mijn kruissnelheid van 100 a 110 weer aangehouden: Politie!
We werden aangehouden en naar de kant gedirigeerd. Ik had ook geen “tempo 100” sticker (daarmee heb je ontheffing om in Duitsland 100 te mogen rijden) dus dat moest wel een flinke boete worden. Je mag maar 80 met een caravan in Duitsland. Daar is Nederland dan wel weer voorlijk in. Hier mag je 90. Ook niet ideaal maar daar kom ik later nog wel op terug.
De Duitse agenten deelden ons mede dat ze ons twee boetes moesten geven. 2 x € 90,-. Snelheid en inhalen dus. De beide mannen waren goed gestemd en zagen na een verklaring van mijn vrouw dat zij mij normaal gesproken wat afremt in snelheid 1 boete door de vingers. Ze lag te slapen, was haar verklaring (ze lag helemaal niet te slapen). Viel dus mee gelukkig. Wel even gelijk aftikken.
Reis naar Slovenië en Kroatië
In Slovenië hebben we camping Termes Catez aangedaan. Een grote camping met waterpark. We hebben daar kennissen opgezocht die in een huisje op het park zaten.
De camping was zo vol dat we op een plek kwamen voor een WC gebouw. Achteraf de ruimste plek van de camping. Geen last gehad van het toiletgebouw. We zijn daar drie dagen geweest. Lang genoeg.
In Kroatië bivakkeerden we op camping Autokamp Peros. Een kleine camping gelegen bij het plaatsje Nin. Op enige afstand ligt de bekende plaats Zadar. Het gebied rond Nin is erg mooi en het plaatsje zelf is ook erg leuk om te bezoeken. Zadar vonden we ook een mooie stad. De gevolgen van Balkanoorlog waren daar echter nog goed zichtbaar. Overal dicht geplamuurde kogelgaten in de gebouwen.
Naast de camping lag een andere camping: Zaton. Dat is het type “dorp”. Groot, massaal, eigen winkeltjes, een podium voor muziek en restaurants. Niet ons ding, maar je kunt er ’s avonds eventueel heen lopen voor wat gezelligheid. Autokamp Peros was echt een leuke camping met een in verhouding flink (maar rustig) zwembad. Prima tijd gehad op deze plek.
Hobby Excellent doet zijn naam slechts deels eer aan
De caravan heeft zich de hele reis goed gehouden. Ook de Ford Mondeo had geen enkele moeite met deze caravan. De luxe van een mover was wel iets speciaals. Reuze handig zo’n apparaat. Maakt het manoeuvreren een stuk eenvoudiger.
De caravan vonden we uiterst luxe uitgerust zoals eerder vermeld maar helaas vonden we ook dat de Hobby erg plastic-achtig en fragiel aan deed. Om voorbeelden te noemen: slechte kwaliteit plastic sluitingen van kastjes en deuren, de knop om de koelkast deur te openen voelde fragiel aan waarvan de veer die eronder zat het ieder moment kon begeven en de disselbak klep was een slap zwabberend geheel.
Veel caravan voor redelijke prijs
Ik had altijd al wel gehoord van de reputatie van de Hobby caravans maar had het nog nooit ondervonden. Ik had het gevoel in een porseleinkast te lopen. De Hobby komt uit dezelfde stal als de Fendt. Mijn voorkeur heb ik al eerder uitgesproken.
Ieder voordeel heeft een nadeel zou Cruijff gezegd hebben: de Hobby’s zijn lichter in gewicht. Je hebt veel caravan voor een redelijke prijs. Niet voor niets de meest verkochte caravan van Nederland. Maar wees bedacht op af en toe wat (na-)werk.
Deze Hobby Excellent heb ik eind 2012 weer particulier verkocht.
[slideshow_deploy id=’259′]