Caravanblog .nl – Wie zijn wij eigenlijk?
Na vele jaren kamperen en veel ervaring met diverse caravans vond ik het tijd om samen met mijn zoon een caravanblog te starten. Gewoon een beetje vrij kletsen over de caravan ervaringen. Wij wonen in de kop van Noord-Holland en het gezin telt 4 personen. Man, vrouw en twee jongens. Beide jongens zijn nu (de laatste sinds juli 2018) uitgevlogen. Sinds 2017 en 2021 ook twee kleinkinderen rijker. Dat is een geweldige belevenis kan ik je beloven.
Caravans als hobby
Ik (de man des huizes) heb een vreemde “hobby” ontwikkeld; het kopen van een toercaravan en in hetzelfde jaar weer verkopen van dezelfde caravan. Ik maak er een beetje een sport van om geen afschrijving, onderhoud en stalling voor de kiezen te krijgen. Vanaf 2004 ben ik hier mee bezig. Toen kocht ik mijn eerste eigen caravan. Ik handel niet in caravans maar gebruik ze. Iedere caravan (op vijf na) heb ik op deze wijze gemiddeld genomen met de portemonnee dicht weer weten te verkopen.
Dat “op vijf na” betekent dat ik hiermee niet ben weggeweest. Deze werden min of meer afgekeurd door het parlement. Ik kocht de caravans veel op eigen houtje en dan loop je het risico dat de echtgenote ze minder geweldig vind. Deze vijf komen ook voorbij in de verhalen per jaartal.
De jaren voor 2004 gebruikten we de caravan van mijn ouders (die ook fanatiek caravanrijders waren). Dat betrof een Chateau Cantara 2000 uit 1994.
Caravan nummer 24 gearriveerd
Sinds mei 2023 hebben we de 24e caravan op het pad. Deze caravan gekocht in april 2023.
Betreft een volledig nieuwe (2022) Knaus Sudwind 60 Years 500 EU geleverd door Knobben in Rijssen. Dethleffs ingeruild. De Dethleffs bracht hetzelfde geld op als dat ik voor betaald had inclusief mover en Siena luifel.
De auto is per juli 2021 vervangen door een Ford Kuga St-line X met 150 pk uit 2020. Over deze auto volgt nog nadere info. Augustus 2021: heerlijk op vakantie in zuid-oost Europa. Auto heeft het geweldig gedaan met de caravan. Karakter van de motor is zo dat deze veel beter bij lage toeren reeds zijn kracht vindt. De vorige auto (met dezelfde motor) had een turbogat waardoor de kracht pas vanaf 2000 toeren beschikbaar kwam. Tot dusver dus zeer tevreden. Stabiliteit van het geheel is hetzelfde als de vorige auto. Gewoon betrouwbaar en goed. Ook het jaar 2022 is uitstekend verlopen met de auto. Alleen de in Duitsland gemonteerde all-season banden bevielen minder. Die maakten een enorme herrie bij een bepaalde snelheid. In Hongarije deze banden van voor naar achter gewisseld waarna het geluid er nog was maar dan bij een andere (gunstigere) snelheid. Inmiddels stel zomerbanden gekocht die er in april 2023 ondergezet zijn. Wat een verademing. Nu volledige rust aan boord. De eerste kilometers in mei 2023 naar Brabant met de nieuwe combi en nieuwe banden is uitstekend verlopen. Caravan ligt als een huis. De rest van de vakantie naar Hongarije (7 weken lang) weer uitstekend verlopen. De auto heeft geen moeite met deze combinatie.
Per eind juni 2025 de auto vervangen voor een nieuw model Kuga van 1-2025, de Active X, plugin hybride. Hiermee per 3 juli op pad gegaan naar Hongarije. Weer eens een totaal andere beleving. Ten eerste een automaat zonder mogelijkheid tot handschakeling en deels op stroom rijdend. Alles voelt wel weer als vanouds Ford. De combinatie hield zich zoals verwacht ook nu weer perfect staande. Even wennen aan het sterk toenemende motorgeluid als de automaat een heuvel op moet. Je kan zelf niets regelen zoals met de handbak. Mooi is wel dat je bij een afdaling de automaat in de L-stand kan zetten. Dan remt de auto sterker op de motor en regenereert stroom. Dat spaart de remmen en levert stroom op. De auto heeft alle denkbare opties. Betrof dan ook een demo-model met 7.000km op de teller. Gewoon nieuw dus.
Qua stabiliteit was er weinig verschil met de vorige Kuga. Echter boven de 100 voelde ik de voorwielen enigszins bewegen/aanvang tot slingeren. Oorzaak is vermoedelijk een te lage kogeldruk. Deze heb ik niet gemeten voor vertrek. Moet toch even anders dus. Verder rijdt de auto heerlijk soepel en stil. De stoelen zijn ook aanzienlijk beter geworden (AGR-stoelen). Wat ik eerder had op een Kuga uit 2017 is een wegklapbare trekhaak. Dat is toch wel erg makkelijk. Stroomaansluiting op de haak en breekkabel om de kogel slingeren en ophangen in een karabijnhaak. Nooit meer onder de auto kruipen. Het navigatiesysteem van de auto heeft een menu waarin je door het hele aansluitproces van een aanhanger wordt geleid. Tevens geef je de afmetingen en merk caravan in waardoor de navigatie moeilijk begaanbare plekken met de caravan mijdt. Werkt alleen op het systeem van de auto zelf, niet op google maps/carplay.
Verbruik lag de hele reis op 1 op 10. Heel netjes met een flinke caravan van om en nabij de 1600 kilo. De auto zelf in vakantieuitrusting moet iets van 2100 kilo wegen.
Solo rijdt de auto met hulp van het elektrische gedeelte helemaal zuinig. Toen we de auto naar huis reden na de aankoop was de benzinetank vol en was het accupakket vol. Verbruik over 150 km was toen steeds boven de 1 op 30. Na de vakantie zal ik verder mijn ervaringen delen.
September 2025: inmiddels 1,5 maand thuis. Auto nog steeds erg zuinig, stil en super soepel door de automaat. Het aantal km dat geladen kon worden lag bij aankoop op max 45 km. Erg laag terwijl er 69 km wordt opgegeven om op stroom te rijden. Door in september regelmatig de stroom op te rijden en weer op te laden is dit inmiddels verbeterd naar 56 km. Ik ga er vanuit dat hij tijdens de demo-periode niet vaak is opgeladen. Dat gaan we verder monitoren.
Ik heb zoveel mogelijk details van alle caravans vastgelegd in Excel: wanneer gekocht, van wie, bouwjaar/kenteken jaar, wanneer verkocht, aan wie, voor welke vakantie gebruikt en welke auto’s ze hebben getrokken. Vandaar dat ik alles chronologisch nog aardig kan achterhalen.
Het steeds weer verkopen van de caravan en weer een andere kopen gaat nu (2024) voorlopig on hold. De prijzen van caravans zijn exhorbitant gestegen. Daar valt niet meer tegenop te werken om de bouwjaren nog verantwoord bij te houden. Concentratie van de website ligt verder bij de brochures en mogelijk verhalen van ons en derden.
Met inmiddels zo’n 18.000 unieke bezoekers per jaar zien we groei in belangstelling naar (oude)brochures en prijslijsten toenemen.
Ik vond het een leuk idee om al deze info te delen in een blog. De naam was al snel gevonden, eenvoudig en doeltreffend: caravanblog. Het is een eenzijdig verhaal van mijn kant. Ervaringen van andere mensen kunnen totaal anders zijn. Laat je er dus niet geheel door leiden maar er kunnen handige weetjes in zitten.
Heb jij andere ervaringen met een bepaald model of heb je vragen waar ik wellicht mee kan helpen, laat dan gerust een reactie achter onder een van de blog berichten of op onze Facebook pagina!
En…ik heb een aardige database van (oude) brochures. Mocht je wat zoeken, stuur maar een berichtje naar de info@caravanblog.nl
Vriendelijke groet,
De Bakkertjes.